رازها و افسانه های بسیاری پرده بکارت را دربرگرفته است. دربعضی فرهنگ ها ،پرده بکارت نشانگر پاکی و پاکدامنی است . بشدت توصیه شده ” دقت کنید پرده بکارت پاره نشود” چون می تواند باعث نگرانیها یا اضطرابهایی شود در زمان مقاربت (عمل زناشویی) . درواقع، پرده بکارت یک حلقه بافتی ساده است که ورودی واژن را می پوشاند. دراینجا به ۱۰نکته افسانه ای -اخلاقی درمورد پرده بکارت اشاره شده است:

۱)پرده بکارت یک غشاء یا پوسته است که ورودی واژن را می پوشاند. پرده بکارت پوسته یا غشاء نیست بلکه بافت مخاطی است که ورودی کانال واژن را می  پوشاند .پرده بکارت خانم ها  شکلی متفاوت دارد، بعضی نازک و ارتجاعی هستند ، و بعضی ضخیم تر و کمترحالت کششی دارند. با وجود پرده بکارت اسپرم نمی تواند وارد  واژن  بشود..

۲)این پرده بکارت در عمیق ترین محل داخل واژن قراردارد درنتیجه اگر انگشتی عمیقا” وارد شود باعث پارگی آن می شود. پرده نزدیک ورودیست ، معمولا” حدود ۱-۲ سانتیمتر داخل مجرای واژن. زمانیکه انگشت شما داخل می شود، آن به راحتی تا محل گردن رحم می رسد بدون آسیب زدن به پرده بکارت .

۳)زمانیکه فردی برای اولین بار مقاربت انجام می دهد ، پرده ممکن است پاره شود. “بار اول” به نفس خود مقدس و افسانه ایست . برای بیشتر خانمها ،” باراول” که ورود کامل اتفاق می افتد دقیقا” چند باردیگر حس تجربه اول را دارد. با هرتجربه و تکرار پرده بکارت کش آمده و قابلیت ارتجاعی پیدا می کند طوریکه به راحتی ورود الت مذکر را می پذیرد.

۴)زمانیکه باراول مقاربت انجام می شود، گاهی برده بکارت دچارخونریزی می شود، . دربعضی موارد یک قطره ممکن است باشد ، ولی نه همیشه. مقاربت باید زمانی انجام شود که زن تحریک شده، آرمش داشته باشد و با ترشح بدنش نرم شده باشد و ورود باید به آرامی و ملایمت و انگار همه چیز تازه و جدید است ،انجام شود. دراین شرایط خونریزی رخ نمی دهد. ولی اگر ورود آلت مذکر با زور باشد ، قطعا” پارگی  بافت غشاء با قطره خون یا خونریزی همراه است . بعضی خانم ها ممکن است به هرحال خونریزی کنند ، چون پرده بکارتشان ارتجاعی نیست و برخی ممکن است اصلا” خونریزی نداشته باشند.

۵)بعد ازاولین مقاربت ، پرده بکارت ازبین می رود، بافت پرده بکارت بطور کامل ازبین نمی رود . پرده به مرور زمان کش می آید و ضخیم می شود .

)درصورت وارد کردن چیزی به داخل واژن ،پرده بکارت پاره می شود. پرده بکارت پاره نمی شود مگراینکه چیزی بسیار ضخیم یا به ضخامت آلت مذکر وارد شود که درآن صورت باعث کش آمدن و خونریزی درحد چند قطره اتفاق می افتد. بطور کلی، تامپون، یا انگشت یا اپلیکاتور که برای وارد کردن کرم به داخل واژن استفاده می شوند بسیار باریک هستند و نمی توانند روی بافت پرده بکارت تاثیربگذارند.

۷)درصورتیکه پرده بکارت با وارد شدن چیزی پاره شود ،دیگر آن فرد دوشیزه نیست. دوشیزگی به داشتن تجربه PIV( مقاربت ازطریق واژن) و پرده بکارت نیست. دوشیزگی یک بارمعنایی ودرک از چیزهای مختلف است در افراد مختلف .

۸)درصورتیکه پرده بکارت پاره نشود ، بارداری اتفاق نمی افتد. اگر مراقبت بارداری انجام نشود و طرف مقابل نزدیک دهانه رحم یا واژن ارضائ شود ، اسپرم می تواند ازطریق دهانه واژن وارد رحم شود.

۹)اسب سوار و دوچرخه سواری می تواند پرده بکارت را پاره کند .احتمال دارد که فشار برروی پرینیوم( فاصله بین آلت زنانه و مقعد) یا روی دهانه واژن روی پرده بکارت تاثیربگذارد.این فشار درصورت وقوع باعث کشش پرده بکارت و خونریزی می شود..

۱۰)خونریزی با اولین مقاربت ثابت  می کند که فرد دوشیزه بوده و عدم خونریزی دراولین مقاربت ثابت می کند که او دوشیزه نبوده. هیچکس نمی تواند بطور حتم بگوید که فردی مقاربت جنسی داشته یا خیر. پرده بکارت هر زن متفاوت است و بطور متفاوت هم واکنش نشان می دهد . گاهی یک جنس مونث مقاربت مجرایی داشته است ولی پرده بکارت هم، همچنان بطور کامل دارد. فرددیگر اصلا” مقاربت نداشته ولی اولین بار به راحتی مقاربت و بدون درد انجام می شود .

ترمیم وبازسازی پرده بکارت

قبل از تصمیم گیری به انجام هر نوع روش درمانی، بسیار مهم است که شما به دقت از خطرات بالقوه در برابر منافع مورد انتظار اگاه شوید .

جراحی بازسازی پرده بکارت موثر و بی خطر است که اجازه می دهد تا بیمار برای لذت بردن دست به ترمیم پرده بکارت توسط جراحی بازسازی حلقه hymenal بزند. جراحی بازسازی وترمیم پرده بکارت برای  بیماران زن که آسیب واژن به علت سقوط تصادفی، تلاش فیزیکی بیش از حد یا مقاربت جنسی ویا در یک فرهنگی  که ارزش بکارت دختر به زندگی او بستگی دارد بسیار مفید است. این جراحی غیر تهاجمی است که آن را تنها با استفاده از داروهای بیحس کننده موضعی انجام می شود، هر چند بیهوشی عمومی می تواند در برخی شرایط استفاده می شود. در حالی که بازسازی پرده بکارت است یک روش بی خطر و نسبتا غیر تهاجمی در نظر گرفته شده ،ولی گاهی میتواند نتیجه کاملا عکس داشته باشد یعنی بجای تنگ شدن واژن ،باعث گشادی واژن شود. از دیگر عوارض ترمیم پرده بکارت کبودی وتورم ،سختی وناراحتی در راه رفتن ونشستن درموقعیتهای خاص ایجادکند که درنهایت پس از ۱هفته از بین میرود .

بی حسی طولانی مدت یکی از خطرات بالقوه و نشانه ای از یک روش ترمیم پرده بکارت ناموفق است. در حالی که برخی بی حسی در ناحیه تحت درمان کاملا طبیعی است وبلافاصله بعد از عمل باید پس از چند روز فروکش کند. اگر حس بی حسی فراتر از آن دوره همچنان ادامه یابد، ممکن است که آسیب های عصبی در طی عمل رخ داده باشد.

Hymenoplasty یک عمل جراحی است که در آن غشای پرده بکارت پاره شده بازسازی میشود. هر دلیلی به بازگرداندن پرده بکارت وجود دارد. در میان تمام دلایل، برخی از آنها عبارتند ازدلایل مذهبی، قومی و فرهنگی است. در واقع،دختران ممکن است پرده بکارت خود را در حالی که انجام هر نوع فعالیت های فیزیکی مانند دوچرخه سواری، اسب سواری، و دیگر ورزشهای  شدید ویا دراثر تجاوز وسواستفاده جنسی از دست داده باشند. بنابراین، هرنوع از فشار جسمی و یا هر اشتباهی می تواند به پارگی پرده بکارت دردختران منجر شود.

با توجه به بسیاری از اسطوره های مذهبی و فرهنگی، پرده بکارت به عنوان نماد بکارت در نظر گرفته میشود. حفظ بکارت تا ازدواج یک ضرورت در بعضی کشورها و فرهنگ های خاص است. یا پرده بکارت یک پیش شرط برای ازدواج است. در نظر برخی بکارت یک هدیه به شریک زندگی خود پس از ازدواج داده می شود.

پرده بکارت یک غشاء نازک حلقه مانند در (واژن)  زنان میباشد. اعتقاد بر این است که هنگامی که یک زن برای اولین بار درگیرمقاربت میشود ، پرده بکارت پاره می شود. روش ترمیم پرده بکارت یک روش جراحی ساده پلاستیک است که بصورت سرپایی و معمولا حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد و می تواند باروش OPD نیزانجام شود.جراح لبه های باقی مانده پرده بکارت را به هم بخیه میزند.اگر بدرستی انجام شود هیچ اثار زخمی رویت نمیشود وپرده بکارت بنظر سالم میباشد وبعد از نزدیکی به طور معمول باعث درد و خونریزی میشود .تمامی فعالیتهای ورزشی برای مدت ۶هفته بعدعمل کنسل میباشد .